Laboratorium Geografii Cyfrowej i Systemów Informacji Geograficznej

O laboratorium:

Laboratorium Geografii Cyfrowej i Systemów Informacji Geograficznej działa na styku geografii i technologii i ma celu udostępnianie sprzętu i aparatury do badań i prowadzenia dydaktyki. Jego zasoby przeznaczone są przede wszystkim dla pracowników i pracowniczek Wydziału, a także studentek i studentów prowadzonych przez nas kierunków studiów. Zebrane i opisane poniżej urządzenia w zamyśle mają umożliwić zapoznanie się z szerokimi zakresem technologii wykorzystywanej w praktyce naukowej i zawodowej w dziedzinach leżących w sferze zainteresowań geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarki przestrzennej. Poniższe opisy mają za zadanie przybliżyć możliwości posiadanej aparatury jednak zachęcamy do bezpośredniego kontaktu z Opiekunem laboratorium dr Michałem Rzeszewskim (mrz@amu.edu.pl).

Zakres działania

  • Udostępnianie sprzętu i aparatury w ramach - wypożyczenia do badań i prac dyplomowych
  • Współpraca przy realizacji prac badawczych
  • Pokazy sprzętu i prezentacje w ramach festiwali nauki i wydarzeń popularyzatorskich
  • Pomoc w organizacji dydaktyki związanej z geografią cyfrową i SIG
  • Konsultacje na tematy związane z SIG i geografią cyfrową

Udostępniana aparatura i sprzęt        

  1. Oculus Quest 2 (6 sztuk) – autonomiczne okulary wirtualnej rzeczywistości (virtual reality – VR). Umożliwiają korzystanie z treści VR bez konieczności posiadanie komputera stacjonarnego. Możliwość instalacji oprogramowania z Oculus Store (konieczne konto Facebook), niezależnego oprogramowanie przy pomocy Sidequest (sideloading) oraz korzystania z PCVR przy pomocy kabla (Oculus Link)  oraz treści VR dostępnych przez przeglądarkę (np. Mozilla Hubs).
  2. Oculus Quest 1 (2 sztuki) – autonomiczne okulary wirtualnej rzeczywistości (virtual reality – VR). Umożliwiają korzystanie z treści VR bez konieczności posiadanie komputera stacjonarnego. Możliwość instalacji oprogramowania z Oculus Store (konieczne konto Facebook), niezależnego oprogramowanie przy pomocy Sidequest (sideloading) oraz korzystania z PCVR przy pomocy kabla (Oculus Link)  oraz treści VR dostępnych przez przeglądarkę (np. Mozilla Hubs). W porównaniu z wersją 2 posiada mniejszą rozdzielczość i nieco mniejszą moc obliczeniową.
  3. Hololens 2 (1 sztuka) – autonomiczne okulary rozszerzonej rzeczywistości (augmented reality - AR). Umożliwiają interakcje ze specjalnie stworzonymi hologramami dowiązanymi do materialnej przestrzeni. Wykorzystują system Windows oraz logowanie przy pomocy Microsoft Teams. Zainstalowane oprogramowanie umożliwia między innymi współpracę z pakietem SketchUP.
  4. Empatica E4 (3 sztuki) – opaska biosensoryczna. Umożliwia ciągły pomiar elektrycznej przewodności skóry (EDA), pulsu (BVP) i temperatury. Posiada przycisk zdarzenia pozwalający badanej osobie zaznaczenie np. momentu wystąpienia bodźca. W połączeniu z kamerą i lokalizatorem tworzy zestaw do badań biosensorycznych i percepcji przestrzeni.
  5. GoPro Hero 7 Black (3 sztuki) – kamera sportowa. Odporna na wodę i wstrząsy, niewielkich rozmiarów, z możliwością montażu na kasku, gimbalu czy na klatce piersiowej przy pomocy dołączonego zestawu Chesty. Pozwala na ciągłe nagrywanie w 4K. W połączeniu z opaską biosensoryczną i lokalizatorem tworzy zestaw do badań biosensorycznych i percepcji przestrzeni.
  6. Qstarz BT-Q818XT (10 sztuk) – lokalizator GPS bluetooth. Niewielkie urządzenie z własnym zasilanie umożliwiające zapis aktualnej pozycji z dużą dokładnością. Działa niezależnie lub może być podłączone np. do smartfona. Monitoring na jednym ładowaniu do 60h. W połączeniu z opaską biosensoryczną i kamera tworzy zestaw do badań biosensorycznych i percepcji przestrzeni.
  7. Garmin GPSMAP 64SX (3 sztuki) – lokalizator GPS terenowy z zasilaniem bateryjnym (baterie AA). Pozwala na uzyskanie dokładnej lokalizacji w terenie. Wodoodporny i wstrząsoodporny. Posiada możliwość zaznaczania punktów w terenie, wyznaczania trasy. Ekran pozwala na wyświetlanie map przechowywanych na karcie MicroSD.
  8. Google Chromecast (6 sztuk) – urządzenie ze złączem HDMI umożliwiające po podłączeniu do monitora/telewizora/rzutnika bezprzewodową transmisje obrazu i dźwięku przy pomocy protokołu Chromecast. Można w ten sposób transmitować obraz gogli Oculus czy telefonu komórkowego (np. w trakcie wykładu).
  9. Stacje robocze PC (5 sztuk) – komputery przystosowane do pracy z treściami VR i AR oraz modelowanie 3D.

Proponowane tematy/obszary badań, w tym prac dyplomowych

Przy wykorzystaniu oprogramowania, infrastruktury i sprzętu dostępnego w Laboratorium możliwe jest prowadzenie szeregu prac badawczych, w tym prac dyplomowych, o tematyce związanej z szeroko pojętą geografią cyfrową. Poniżej prezentujemy listę proponowanych tematów, jednak nie jest ona w żaden sposób zamknięta i jesteśmy otwarci na wszelkie pomysły. W przypadku zainteresowanie tematem, bądź chęcią wykorzystania zasobów Laboratorium w już realizowanej pracy prosimy o kontakt z dr Michałem Rzeszewskim pod adresem: mrz@amu.edu.pl

Lista potencjalnych obszarów tematycznych i tematów:

  1. Rozszerzona i wirtualna rzeczywistość – wizualizacje modeli za pomocą AR i VR, tworzenie modeli wirtualnych środowisk i miast, modele BIM i CIM wykorzystanie w planowaniu przestrzennym, budowa narzędzi i ewaluacja istniejących rozwiązań, opracowanie schematów wykorzystania, studia przypadku (gogle VR i AR),
  2. Percepcja miejsc i przestrzeni – badania przy wykorzystaniu pomiarów biosensorycznych (opaski biosensoryczne, kamery, gps, eye-tracking, w planach również mobilne EEG)
  3. Gry i geografia – wykorzystanie geografii w grach i gry w służbie geografii i gospodarki przestrzennej, geografie światów gier (m. in. serious games - gry użytkowe) - tematy możliwe do realizacji również pod kierunkiem dra Tomasza Sowady (tomasz.sowada@amu.edu.pl);
  4. Mapy internetowe i geokwestionariusze – wykorzystanie w partycypacyjnym planowaniu, wizualizacje, opracowanie kartograficzne, PPGIS
  5. Inteligentne miasta – nowe cyfrowe wymiary miasta, gospodarka przestrzenna przy wykorzystaniu nowych technologii, Internet Rzeczy (IoT), Inteligentne domy, Digital Twins.