Zintegrowane planowanie rozwoju

Zintegrowane planowanie rozwoju

Kierunek stwarza możliwość przygotowania nowych kadr na potrzeby administracji oraz instytucji zajmujących się problematyką zintegrowanego planowania rozwoju. Zintegrowane planowanie rozwoju to program studiów stanowiący efekt konsultacji pomysłodawców kierunku z Instytutu Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu ze specjalistami z zakresu polityki regionalnej i przestrzennej. Do jego opracowywania zaproszeni zostali przedstawiciele ogólnopolskich środowisk opiniotwórczych (m.in. Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Towarzystwo Urbanistów Polskich), pracownicy administracji szczebla krajowego (m.in. Ministerstwo Rozwoju), regionalnego (m.in. Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego) i lokalnego (przedstawiciele wybranych urzędów miast i gmin), a także przedstawiciele innych ośrodków akademickich w kraju (Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Politechnika Warszawska, Politechnika Gdańska).

Cele kształcenia

Głównymi celami kształcenia na kierunku zintegrowane planowanie rozwoju są:

  • Przekazanie kluczowej wiedzy dotyczącą koncepcji i teorii z zakresu geografii, ekonomii oraz socjologii właściwych dla zintegrowanego planowania rozwoju i planowania strategicznego. Kluczowa wiedza obejmuje społeczne (socjologiczne, prawne), ekonomiczne (mikroekonomiczne, makroekonomiczne, finansowe, organizacyjne), geograficzne uwarunkowania zintegrowanego planowania rozwoju, planowania strategicznego i przestrzennego oraz zależności między nimi,
  • Nauka podstawowych metod i technik stosowanych do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu planowania przestrzennego, projektowania urbanistycznego oraz zintegrowanego planowania rozwoju,
  • Nauka umiejętności w zakresie  opracowania dokumentów oraz wykonania projektów (indywidualne lub w grupie) właściwych dla zintegrowanego planowania rozwoju (zintegrowane plany rozwoju) planowania strategicznego (analizy społeczno-ekonomiczne, strategie rozwoju) oraz planowania przestrzennego w różnych skalach przestrzennych, z uwzględnieniem technicznych, prawnych oraz organizacyjnych wymagań, norm i reguł,
  • Przekazanie kompetencji społecznych w zakresie odpowiedzialnego i rzetelnego rozwiązywania problemów poznawczych oraz praktycznych z zakresu zintegrowanego planowania rozwoju z uwzględnieniem posiadanej wiedzy i jej krytycznej oceny oraz zmieniających się uwarunkowań  społeczno-gospodarczych.

Program

Zintegrowane planowanie rozwoju to modułowy, innowacyjny program kształcenia, który został podzielony na spójne bloki tematyczne (moduły) (w tym m.in. prawny, ekonomiczny, społeczny, przestrzenny, metodyczny). Każdy moduł składa się z wykładów, zajęć praktycznych (w tym realizowanych w formie projektów indywidualnych i grupowych) oraz wizyt studyjnych. W jego realizację zaangażowani są zarówno nauczyciele akademiccy jak i praktycy polityki rozwoju. Przedmioty (kursy) tworzące strukturę wewnętrzną modułu są powiązane ze sobą logicznie i zakończone jedną, wspólną oceną. Wiedza, umiejętności i kompetencje zdobyte podczas studiów na kierunku Zintegrowane planowanie rozwoju pozwalają absolwentom na:  podjęcie pracy w administracji publicznej: państwowej i samorządowej, m.in. na stanowiskach odpowiedzialnych za opracowywanie planów i programów rozwoju tych jednostek, planowanie i realizację projektów, pozyskiwanie i rozliczanie dotacji, w tym finansowanych ze środków europejskich, wspomaganie procesów zarządzania jednostkami terytorialnymi, zarówno administracyjnymi (gmina, powiat, województwo), jak i funkcjonalnymi (obszary metropolitalne, obszary funkcjonalne, itp.), a także przedsięwzięcia współpracy lokalnej i regionalnej oraz ponadnarodowej, działalność w firmach konsultingowych wykonujących strategie, programy, plany, ekspertyzy oraz analizy o charakterze społecznym, gospodarczym, przyrodniczym i przestrzennym dla jednostek administracyjno-terytorialnych wszystkich szczebli oraz potrzeb podmiotów prywatnych, podjęcie pracy w instytucjach oraz podmiotach gospodarczych przygotowujących i realizujących różnego typu projekty inwestycyjne: infrastrukturalne, angażujące społeczność, wspierające generowanie i transfer innowacji do gospodarki i inne.

Kompetencje

Absolwent posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą koncepcji i teorii z zakresu geografii, ekonomii oraz socjologii właściwych dla zintegrowanego planowania rozwoju i planowania strategicznego. Kluczowa wiedza obejmuje społeczne (socjologiczne, prawne), ekonomiczne (mikroekonomiczne, makroekonomiczne, finansowe, organizacyjne), geograficzne uwarunkowania zintegrowanego planowania rozwoju, planowania strategicznego i przestrzennego oraz zależności między nimi. Absolwenci kierunku znają podstawowe metody i techniki stosowane do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu planowania rozwoju w różnych skalach przestrzennych. Posiadają umiejętności w zakresie opracowania dokumentów oraz wykonania projektów (indywidualne lub w grupie) właściwych dla zintegrowanego planowania rozwoju (zintegrowane plany rozwoju) planowania strategicznego (analizy społeczno-ekonomiczne, strategie rozwoju) oraz planowania przestrzennego w różnych skalach przestrzennych, z uwzględnieniem technicznych, prawnych oraz organizacyjnych wymagań, norm i reguł. Do ważnych kompetencji społecznych należy umiejętność odpowiedzialnego i rzetelnego rozwiązywania problemów poznawczych oraz praktycznych z zakresu zintegrowanego planowania rozwoju z uwzględnieniem posiadanej wiedzy i jej krytycznej oceny oraz zmieniających się uwarunkowań społeczno-gospodarczych.

Możliwości zatrudnienia

Wiedza, umiejętności i kompetencje zdobyte podczas studiów pozwalają absolwentom na podjęcie pracy w jednostkach administracji publicznej: państwowej i samorządowej, m.in. na stanowiskach odpowiedzialnych za opracowywanie planów i programów rozwoju tych jednostek, planowanie i realizację projektów, pozyskiwanie i rozliczanie dotacji, w tym finansowanych ze środków europejskich, wspomaganie procesów zarządzania jednostkami terytorialnymi, zarówno administracyjnymi (gmina, powiat, województwo), jak i funkcjonalnymi (obszary metropolitalne, obszary funkcjonalne, itp.). Absolwenci mogą też podjąć zatrudnienie w firmach konsultingowych wykonujących strategie, programy, plany, ekspertyzy oraz analizy o charakterze społecznym, gospodarczym, przyrodniczym i przestrzennym dla jednostek administracyjno-terytorialnych wszystkich szczebli oraz potrzeb podmiotów prywatnych. Ponadto absolwenci są przygotowani do podjęcia pracy w instytucjach oraz podmiotach gospodarczych przygotowujących i realizujących różnego typu projekty inwestycyjne: infrastrukturalne, angażujące społeczność, wspierające generowanie i transfer innowacji do gospodarki i inne.

Możliwości dalszego kształcenia

Absolwenci mogą kontynuować kształcenie na poziomie studiów magisterskich II stopnia, na kierunku gospodarka przestrzenna (studia 3-semestralne), a w dalszej perspektywie również na studiach III stopnia doktoranckich. Mają też możliwość podejmowania studiów magisterskich i podyplomowych na kierunkach związanych z dyscyplinami pokrewnymi, np. ekonomia, zarządzanie, geografia, turystyka i rekreacja.