Data publikacji w serwisie:

Wydział obecny w ogólnopolskiej dyskusji o zagrożeniach związanych z reformą kształcenia nauczycieli

Na łamach Portalu Samorządowego ukazał się artykuł pt. "Reforma poszła o krok za daleko. Kształcenie nauczycieli w czterech dziedzinach popsuje cały system", w którym swoją opinię na temat proponowanych zmian w systemie kształcenia nauczycieli wyraził m.in. prof. dr hab. Paweł Churski, dziekan Wydziału Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM.

Profesor Churski zwraca uwagę, że planowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki uproszczenie systemu kształcenia nauczycieli poprzez połączenie przedmiotów geografia, biologia, chemia i fizyka w jeden o nazwie „przyroda” może prowadzić do obniżenia jakości przygotowania dydaktycznego przyszłych nauczycieli. Tak zdefiniowany model edukacji pomija kluczową rolę specjalistycznego, głębokiego przygotowania w konkretnych dyscyplinach, co może przełożyć się negatywnie na efektywność nauczania w szkołach:

Jak wskazują dotychczasowe doświadczenia w zakresie kształcenia przyrody, jest to jedynie wprowadzenie do rozumienia zjawisk w otaczającym ich świecie, a nie dogłębne ich poznanie. O ile na początkowym etapie edukacji takie wprowadzenie w postaci przedmiotu „przyroda” jest zrozumiałe, to likwidowane przedmioty szkolne, w tym szczególnie geografia, dają podstawy do głębokiego poznania otaczającego świata oraz jego złożoności. – podkreśla prof. Churski w adresowanym do resortu „Stanowisku Konferencji Kierowników Jednostek Geograficznych”, której aktualnie przewodniczy.

Zachęcamy do zapoznania się z pełnym artykułem dostępnym na stronie: