Data publikacji w serwisie:

UAM wspiera nowoczesną edukację przyrodniczą w szkołach

Szacuje się, że w związku z rozwojem technologii nie znamy obecnie 40% zawodów przyszłości. Wiemy też, że zmiany środowiskowe wywołane przez człowieka stanowić będą jeden z kluczowych elementów dalszego rozwoju ludzkości.

Odpowiadając na wyzwania przyszłości, od 2018 r. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza uczestniczy w projekcie Code for Green. Jego liderem jest Fundacja Forum Inicjatyw Społecznych, a drugim partnerem Politechnika Poznańska. Głównym celem projektu jest edukacja dzieci i młodzieży ukierunkowana na rozwiązywanie problemów dotyczących ochrony środowiska z wykorzystaniem nowych technologii i programowania. Dzięki zastosowaniu autorskich metod pracy rozwijane są u dzieci umiejętności miękkie: inicjatywność, kreatywność, współodpowiedzialność, empatia, współpraca niezbędne w przyszłych zawodach. Wykorzystywana metoda nauki stymuluje też krytyczne myślenie, obejmuje realizację i wdrażanie projektów oraz ich wpływ na kształtowanie lokalnych polityk środowiskowych. Odbiorcami wyników projektu są również nauczyciele, którzy wykorzystując nowoczesne narzędzia w przyjaznych uczniom pracowniach, mogą aktywizować młodych ludzi i wspólnie z nimi budować pozytywną przestrzeń do dialogu społecznego. Jednocześnie rozwijając się. W ten sposób stają się naturalnymi ambasadorami w walce o ochronę klimatu, zasobów wodnych i bioróżnorodności. Elementem projektu jest też MobiLab, czyli mobilne laboratorium warsztatowe, w którym łączone są nowe technologie z zajęciami terenowymi i analizą danych pod okiem ekspertów. Zajęcia obejmują cztery moduły tematyczne: ochrona powietrza i klimatu, ochrona bioróżnorodności, ochrona wód i nowoczesne technologie w ochronie środowiska.

Ławka solarna, aplikacja pomagająca monitorować stan wody – FLODA, płot do retencjonowania wody, turbiny prądotwórcze na blokach mieszkalnych, interaktywne ule – to tylko część z unikalnych efektów pracy uczniów korzystających z metody wykorzystywanej w projekcie. Drugim, niemniej ważnym aspektem, jest zapewnienie przestrzeni oraz niezbędnego sprzętu wspierającego edukację – takiego jak aparatura pomiarowa, mikroskopy, czy komputery. Dzięki temu młodzież może zdobywać umiejętności i kwalifikacje, które pomogą jej w przyszłości na rynku pracy. Trzecim filarem Code for Green jest budowanie dialogu pomiędzy tymi, którzy chcą zmieniać świat wokół siebie, a władzami, które są gotowe na wdrażanie wypracowanych wspólnie rozwiązań. Daje to młodym ludziom poczucie sprawczości, uczy budowania społeczeństwa obywatelskiego i partycypacji społecznej.

W programie uczestniczą nauczyciele i uczniowie z 8 szkół z Polkowic, Wrześni i Poznania, którzy rozwijają się w nowoczesnych pracowniach Code for Green. Jednocześnie w tym roku MobiLab odwiedził 17 szkół na terenie województw wielkopolskiego i dolnośląskiego. Projekt finansowany jest ze środków fundacji terre des hommes i Volkswagen Belegschaftsstiftung.

W ramach projektu pracownik Wydziału Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej prof. UAM dr hab. Damian Łowicki prowadzi mentoring skierowany do nauczycieli oraz warsztaty dla młodzieży ze szkół uczestniczących w programie.