Data publikacji w serwisie:

Ćwiczenia terenowe: Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju (ZPR I)

W dniach 19-23.06.2023 odbyły się ćwiczenia terenowe „Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju” . Studenci I roku ZPR w tym roku mieli okazję zapoznać się z obszarem gminy Szamotuły oraz miasta Poznania. Program ćwiczeń obejmował identyfikację uwarunkowań rozwoju miejscowości Lulinek (gm. Szamotuły) stanowiącej przykład obszaru wiejskiego strefy zewnętrznej Metropolii Poznań oraz zapoznanie się ze społeczno-kulturowymi i historycznymi uwarunkowaniami rozwoju Poznania. Ćwiczenia odbyły się pod kierunkiem dr. inż. arch. kraj. Tomasza Herodowicza.

Pierwszego dnia studenci dokonali diagnozy podstawowych uwarunkowań rozwoju obszaru badań korzystając z danych statystycznych BDL GUS oraz danych przestrzennych dotyczących użytkowania terenu (BDOT10k). Określili również zakres inwentaryzacji terenowej oraz przygotowali zestaw pytań, które zostały wykorzystane podczas wywiadów pogłębionych z przedstawicielami Urzędu Miasta i Gminy Szamotuły oraz z Sołtys Lulinka.

Drugi dzień ćwiczeń obejmował wizytę w Szamotułach, która rozpoczęła się od spotkania w urzędzie gminy z przedstawicielami Wydziału Nieruchomości i Gospodarki Przestrzennej: Agnieszką Czapką (kierownik) i Romanem Lutherem, którzy przedstawili kluczowe uwarunkowania rozwoju gminy oraz problemy związane z suburbanizacją, która coraz dynamiczniej zachodzi w peryferyjnych obszarach gminy, sąsiadujących z powiatem poznańskim. W trakcie spotkania studenci poznali także historię niedawno zrewitalizowanego Rynku, przedstawioną przez Monikę Romanowską - Pietrzak (Muzeum - Zamek Górków). Po spotkaniu studenci mieli okazję przeprowadzić wywiad z gospodarzami, po czym udali się na spacer badawczy po historycznym centrum Szamotuł zakończony zwiedzaniem ekspozycji Muzeum – Zamek Górków. Warto wspomnieć, że wizyta naszych studentów została odnotowana w mediach społecznościowych i na oficjalnej stronie Szamotuł.

Kolejny dzień obejmował prace realizowane we wsi Lulinek, które rozpoczęły się od spotkania w świetlicy wiejskiej z panią sołtys – Martą Więcławską. Przedstawiła ona możliwości i wyzwania związane z rozwojem wsi z perspektywy lidera lokalnego oraz wyczerpująco odpowiedziała na pytania studentów w ramach wywiadu pogłębionego. Spotkanie również zostało odnotowane na profilu społecznościowym sołectwa. Następnie studenci w podziale na grupy dokonali inwentaryzacji terenowej uwzględniającej różne elementy zagospodarowania przestrzennego. Podsumowanie inwentaryzacji odbyło się na nieodległej plaży Jeziora Pamiątkowskiego, co było również okazją do dyskusji nad stanem infrastruktury turystycznej i wpływem rolnictwa na ekosystem jeziora.

Czwartego dnia studenci opracowywali informacje zebrane w ramach prac terenowych przygotowując wizualizacje kartograficzne odzwierciedlające stan zagospodarowania wsi Lulinek oraz syntetyzując wnioski płynące z przeprowadzonych wywiadów. Na koniec cała grupa przygotowała spójne opracowanie: „LULINEK - uwarunkowania rozwoju obszaru wiejskiego położonego w strefie zewnętrznej Metropolii Poznań”, zbierające wyniki wszystkich wcześniejszych aktywności.

Ostatni dzień zajęć terenowych dotyczył uwarunkowań społeczno-kulturowych i historycznych rozwoju Poznania. Studenci zapoznali się z elementami lokalnej tożsamości i kultury Poznaniaków odwiedzając Rogalowe Muzeum Poznania. Wizyta była również okazją do tego by poznać, w jaki sposób można wykreować produkt turystyczny przy wykorzystaniu lokalnych tradycji. Następnie studenci w towarzystwie przewodnika poznali blisko tysiącletnią historię Poznania ze szczególnym uwzględnieniem faz rozwoju przestrzennego miasta.

Dziękujemy bardzo wszystkim osobom, które zgodziły się przyjąć studentów i podzielić z nimi swoją wiedzą i doświadczeniem. Z kolei Studentom dziękujemy za wytężoną pracę i aktywny udział w zajęciach.