Niespełna kilka dni po pierwszym, długim, listopadowym weekendzie, 14 osób z Akademickiego Koła Naukowego Gospodarki Przestrzennej spędziła weekend (w dniach 4-6 listopada) w Kołobrzegu.
Niespełna kilka dni po pierwszym, długim, listopadowym weekendzie, 14 osób z Akademickiego Koła Naukowego Gospodarki Przestrzennej spędziła weekend (w dniach 4-6 listopada) w Kołobrzegu.
Podczas okresu trzech dni udało się uczestnikom i uczestniczkom wyjazdu:
- wysłuchać prezentacji wprowadzającej w temat refleksyjności badawczej i podstaw percepcji przestrzeni na podstawie wybranych pozycji Jana Gehla czy Kazimierza Wejcherta,
- rozpoznać zakamarki miasta i style architektoniczne najciekawszych budynków,
- przygotować w mniejszych zespołach projekty dotyczące odbioru i obserwacji otoczenia wraz z zachowaniami badaczy i badaczek oraz pozostałych osób w terenie,
- spędzić czas na integracji, wspólnych posiłkach i wielogodzinnych rozmowach w Ośrodku Szkoleniowo-Wypoczynkowym naszej Uczelni w Kołobrzegu.
Jak widać określenie wyjazdu mianem workation nie jest przypadkowe, a jak najbardziej uzasadnione biorąc pod uwagę podjęte aktywności, a przede wszystkim połączeniem pracy nad grupowymi projektami z pobudzenie refleksyjności i kreatywności badawczej w terenie. W ramach obserwacji przestrzeni kluczowe było skupienie się na trzech aspektach:
- urbana - otoczenie,
- budynek i jego architektura,
- ludzie i ich zachowania (zarówno swoich zachowań jak i zachowań innych osób).
Dzięki wyżej wyszczególnionym, kluczowym elementom osoby uczestniczące w warsztatach miały okazję podszkolić swoje umiejętności związane z uchwyceniem otoczenia etc. poprzez zdjęcia, nagrania, nagranie dźwięku, obserwacje etnograficzną i autoetnogragficzną wraz z refleksyjnością badawczą.
Najważniejsze informacje dotyczące poszczególnych mini projektów zaprezentowano w ramach sobotniego podsumowania. Wszystkie osoby biorące udział w listopadowym workation wykazały się, podczas swoich prezentacji, niesamowitym zaangażowaniem i wyczuciem swoich, grupowych obszarów miasta. Wniosek ten wynika głównie z szerokiego wachlarzu wykorzystanych możliwości kreatywnego zaprezentowania swoich „terenów”. Uczestniczki i uczestnicy warsztatów wykorzystały_li następujące formy prezentacji:
- prezentację multimedialną,
- fotograficzne mapy myśli i skojarzeń,
- krótkie (60-90 sekundowe) filmy z wykorzystaniem trendów w social mediach (era Tik-Tok-a),
- kilkuminutowy film nawiązujący do koncepcji paradokumentów i telewizyjnych programów informacyjnych,
- fotoksiążka,
- wiersz połączony z storytellingową prezentacją.
Fragmenty wybranych spostrzeżeń i obserwacji związanych z elementami architektoniczno-urbanistycznymi i społecznymi zawarto w ramach przygotowanego, kilkustronicowego raportu oraz rzecz jasna relacji fotograficznej.